Afrekenen met de oude economie dat doe je als ondernemer toch gewoon zelf?
Ook al zijn er 10 dezelfde ondernemingen in de straat, je hebt altijd je eigen onderscheidend vermogen als je kiest voor duurzaam ondernemen dat bij jou past. Zeker in deze tijd waarin grote bedrijven een grote slagkracht en een groot bereik hebben. Als je als ondernemer concurreert vanuit de oude economische principes, en handelt vanuit angst als raadgever, zul je het altijd verliezen. Je hebt altijd zelf de keuze: volg ik mijn hart en kies ik voor duurzaamheid? En hoe ga ik dit aanpakken? Dat is namelijk korte versus langetermijndenken (en kortetermijnhandelen).
Door: Kim van den Anker, MeerwAarde
Kies zelf voor om stappen te zetten en daarbij zelf te beslissen welke dat zijn. Je moet op een gegeven moment op een duurzame manier ondernemen (de eerste wetgevende maatregelen zijn al dit jaar ingegaan en de komende jaren, in 2025 en 2030, zijn de volgende mijlpalen).
Als je nu zelf keuzes maakt die bij je bedrijf passen heb je een win-win. Je zit niet meer in de ratrace om voor te blijven op anderen want via slimme duurzame initiatieven ben je meteen origineel. Wat dat is, dat is per onderneming verschillend en zal je zeker weten onderscheiden op de andere onderneming in dezelfde branche, zelfs als je in dezelfde straat zit. Je hebt een gunfactor. Mensen weten je te vinden juist omdat je duurzaam opereert. Bovendien creëer je meer rust voor jezelf als ondernemer.
Via slimme duurzame initiatieven ben je meteen origineel
Het gedachtengoed van de betekeniseconomie
Er is een groeiende groep die niet mee wil in de vluchtige manier van ondernemen, waarbij je moet opboksen tegen de online winkels en Bol.com’s. Die groep is zich al bewust van het feit dat het roer om moet en weet al zeer bewust dat ze het tegen giganten niet gaan opnemen. Het verschil in de aanpak is dat deze groep denkt vanuit zijn eigen kracht, de kern van het bedrijf, eigenlijk het hart van de onderneming en wil en kan zo impact maken. Dat zie je ook terug in het gedachtengoed van de betekeniseconomie.
Als bedrijfskundige is het mijn overtuiging dat het niet anders kan dan de verandering door te voeren vanuit het hart van het bedrijf. (Leuke metafoor; bij de kleinere onderneming/mkb is dit vaak de ondernemer die vanuit zijn eigen hart handelt). Verandering zit ‘m in:
a. bewustzijn; en
b. keuzes maken die dicht bij je onderneming en je hart staan.
Dat maakt je bedrijf uniek en authentiek. Duurzaamheid komt dan vaak vanzelf. Dat is een logisch gevolg. Veel grote bedrijven handelen juist andersom: omdat iets is opgelegd en/of omdat zij hun keuzes maken vanuit het oude/reguliere economische model, waarbij ze winst gewoon nog steeds voor de andere ondernemingsdoelen hebben staan.
Vanuit mijn bedrijfskundige achtergrond was de insteek ‘hoe kun je zo snel mogelijk winst maken?’. We hebben een tijd gehad dat we alles outsourceten naar lageloonlanden, waarbij we afbreuk doen aan de mens, de natuur en de wereld waarin we leven. Daarmee lopen ze in elkaars nek te hijgen, te copy-catten etc. Dat bedrijfsmodel is echt zó achterhaald.
Als ondernemer weet je heel goed wat je wil
Via live sessies in het theater zet ik ondernemers in de fictieve (toneel-)omgeving om te laten zien vanuit welk scenario ze nu opereren. Dat is vaak heel confronterend en is tweeledig. Ik breek het ijs omdat ik ze begrijp, ik spreek de taal, door juist niet in een saaie presentatie, statisch zittend aan tafel te geven, belerend met het vingertje. Nee een ondernemer is een doener en weet heel goed wat hij/zij wil. Alleen wordt hij/zij vaak geleefd door de omgeving, externe factoren die de laatste jaren nu niet echt hoopgevend zijn, of zo worden voorgeschoteld.
Vaak is het al dat inzicht dat je doet opveren, een soort live spiegel, waar je helemaal niet in wil zitten. Je kan het zien als een doorbraaksessie, een wake-up call. Vervolgens laat ik ondernemers met hun eigen kwaliteiten en drijfveren aan de slag gaan. Terug naar de eigen kracht waarmee je de stap hebt gezet om je onderneming op te zetten en jouw unieke bijdrage, namelijk je product of dienst ging lanceren.
Deze sessies houd ik zelfs met ondernemersverenigingen waar collega-ondernemers bij elkaar komen. Het is zelfs zo doeltreffend dat er een vertrouwensband ontstaat en dat ze met elkaar gaan meedenken, elkaar naderhand opzoeken. Denk aan een zelf ontstane samenwerking die al begint aan het eind van de sessie onder het genot van een afsluitende netwerkborrel. Je leert elkaar kennen en krijgt respect voor elkaar. Sommigen zijn zo verbaasd over hoe de collega of collega-ondernemer is, ontdekken nieuwe kwaliteiten. Hoe gaaf is dat? Je weet vaak in een zo’n sessie meer dan jaren met of naast elkaar ondernemen!
Hoe dat komt? Het is een informele setting met wel degelijk een missie, dat maakt het zo krachtig.
Duurzaam ondernemen begint bij de kern van je bedrijf
Je komt alleen tot de kern door weer terug naar af te gaan. Feitelijk kunnen ondernemers de rest zelf, natuurlijk help ik ze op weg met passende tips, voorbeelden van leuke ondernemingen die goed bezig zijn en een terugkomdag. Ja, er moet wel een stok achter de deur;-). Maar het leuke is, dat ze ook elkaar hebben om op terug te vallen. Het is een solistisch wereldje en elkaar helpen is dan ook de basis. Daar geloof ik heilig in (niet alleen in zakelijk gezien, maar dat terzijde).
Mijn droom is dat er dan laagdrempelige communities ontspruiten met duurzame ondernemers, waarbij ondernemers elkaar kunnen vragen ‘hoe heb jij dat opgelost?’. Je moet elkaar niet zien als concurrent, maar als bewuste ondernemers die samen ondernemen. Waarbij je samen ervaringen uitwisselt over wat je nog beter kunt doen en elkaar tips geeft over nieuwe ontwikkelingen, zo ben je elke dag aan het leren. En ja dan ben je strategisch bezig. Lange termijn denken is dan zomaar ineens verweven in een kleine onderneming;)!
Kim van den Anker (MeerwAarde)
“Ik ondersteun juist de kleine ondernemers. Die denken namelijk al vanuit het hart en impact maken is de reden waarom ze überhaupt zijn gaan ondernemen. Door deze ondernemingen van binnenuit krachtig te maken wil ze voor elkaar krijgen dat de binnensteden niet uitgestorven raken, persoonlijk contact weer de norm is en door handvatten te geven aan duurzaamheid een win-win te creëren. Ik geloof in een wereld waarbij organisaties niet de winst, maar de omgeving op de eerste plek zetten.”
Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen? Mail dan naar info@meerwaarde.nu