De belastingaangifte is een vak apart

De belastingaangifte is een vak apart

De aangifte Inkomstenbelasting is voor veel mensen elk jaar weer aanleiding voor een hoop stress. Zélfs als je de boel qua administratie op orde hebt. Als zzp’er of ondernemer zelf je jaarcijfers opmaken en de IB-aangifte doen, is om meerdere redenen een slecht idee. Qua teruggave, qua inspanning – je kunt je tijd veel beter besteden! –, qua fouten in de aangifte én vooral qua onafhankelijk klankbord.

De Belastingdienst probeert het de belastingplichtige makkelijker te maken met de vooraf ingevulde aangifte, maar als zelfstandig ondernemer – ‘IB-ondernemer’ – heb je daar niet zoveel aan. Om te beginnen moet je zorgen dat je administratie op orde is, waarbij je te maken hebt met allerlei ondernemersregels.

De balans en winst-en-verliesrekening

Voorbeelden zijn de afschrijving van bedrijfsmiddelen en zogenoemde gemengde kosten, waarbij een deel zakelijk is en een deel als privé-uitgave wordt aangemerkt. Verder heb je zaken als de fiscale oudedagsreserve en de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dat alles moet je vastleggen in een balans en een winst-en-verliesrekening.

Niet alleen is een fout zo gemaakt, maar vooral ook krijg je al gauw een foutieve of te hoge belastingaanslag omdat je een verkeerde winstberekening maakt. Of misschien wel krachtiger verwoord: de kans dat er géén fout insluipt als je het zelf doet, is tamelijk onwaarschijnlijk. Zélfs als je gebruikmaakt van een boekhoudprogramma.

De vooraf ingevulde aangifte klinkt om nog een andere reden mooier dan het is. Je blijft zelf verantwoordelijk voor fouten in de aangifte, zélfs als de Belastingdienst de bedragen zelf heeft ingevuld.

Het urencriterium is in 2021 tijdelijk versoepeld

Als IB-ondernemer heb je recht op de zelfstandigenaftrek en de mkb-winstvrijstelling. Hierdoor betaal je aanzienlijk minder belastingen dan een werknemer. Eén van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de ondernemersregelingen is het urencriterium. Net als in 2020 is het urencriterium in 2021 versoepeld, vanwege de coronapandemie. Hierdoor kom je ook voor zelfstandigenaftrek in aanmerking als je in 2021 minder dan 1225 uur hebt gewerkt in je onderneming. Voor de maanden januari tot juli 2021 mag je 24 uur per week rekenen, ook als je dat aantal uren door de coronacrisis niet hebt gehaald.

Wanneer recht op investeringsaftrek?

Als ondernemer heb je allerlei manieren om de hoogte van je belastingaanslag te beïnvloeden. Bijvoorbeeld met investeringen in de onderneming. Met de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) krijg je een eenmalige extra aftrek tot maximaal 28% van het investeringsbedrag. Kies je voor een duurzame strategie, dan heb je daar bovenop mogelijk ook nog recht op energie-investeringsaftrek (EIA) of milieu-investeringsaftrek (MIA). Voor deze aftrekposten geldt een minimuminvesteringsbedrag van € 2500. Voor optimaal voordeel is het zaak om je investeringen tactisch slim te plannen.

Pensioensparen en de oudedagsreserve

Het pensioen en arbeidsongeschiktheid zijn twee achilleshielen bij veel zzp’ers en zelfstandigen. Qua pensioenopbouw is de fiscale oudedagsreserve, de for, het eenvoudigst. De for is een aftrekpost die in eerste instantie op papier plaatsvindt, in de vorm van een reservering (reserve) op de balans. Uiteindelijk moet het bedrag worden omgezet in een lijfrentevoorziening. Naast de for kun je ook pensioensparen. ‘Uitgaven voor lijfrente wegens pensioentekort’ zijn fiscaal aftrekbaar. Hoe hoog het bedrag is, hangt af van de zogenoemde jaarruimte. Bij een eventueel pensioentekort heb je recht op een extra bedrag als aftrekpost.

Zelf doen of de IB-aangifte uitbesteden?

Belastingen… het is handig als je een beetje op de hoogte bent van de regels, maar het is niet voor niets een vak dat je moet bijhouden. De belastinggids voor ondernemers van de Belastingdienst zelf telt honderden pagina’s en is niet uitputtend. Daarbovenop heb je regels rond box 3, de eigen woning, de auto van de zaak en nog meer. Je kunt zelf de IB-aangifte doen. Vraag is of je dat wel moet willen. Zoals het Engelse gezegde luidt: je bent ‘penny-wise and pound-foolish’ als je vanwege de kosten niet kiest voor de expertise van een administratiekantoor

> Zie ook: Het is weer tijd voor de belastingaangifte

NOAB KEURMERK

De Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen is een branchevereniging met ruim 1.000 aangesloten kantoren. Deze aangesloten administratie- en belastingadvieskantoren bedienen tezamen ongeveer 175.000 ondernemers in het MKB-segment.
NOAB helpt kantoren naar een toekomstproof businessmodel waarbij het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer centraal staat. NOAB probeert de concurrentiepositie van haar leden te versterken door hoge kwaliteit van hun dienstverlening en het genereren van efficiency door krachtenbundeling.

Advies nodig? Kijk op: noabkeurmerk.nl.

NOAB-keurmerk