“Alles in onze winkel heeft een verhaal”, Jean-Pierre Berentsen

Image

“Alles in onze winkel heeft een verhaal”, Jean-Pierre Berentsen

Jean-Pierre Berentsen werkte in de horeca, 5 sterren-plus, maar werd ontslagen op basis van het ‘last in, first out’-principe. “‘Nee’ bestond niet. Zo sta ik ook in mijn winkel.”

Jean-Pierre is in de vorige crisis de winkel Eerlijk Waar! gestart. Alle spullen in de winkel hebben een verhaal, zijn gemaakt door een eerlijke producent. Mensen komen met een bepaald gevoel en idee naar de winkel.

Flagship store MUD

De naam van de winkel Eerlijk Waar! heeft een dubbele betekenis: “Het is gelukt! en we verkopen eerlijk gemaakte waar. Een merk en product moet goed voelen, bij ons passen en eerlijk geproduceerd zijn. Ik wil weten wie het maakt, waar het wordt gemaakt en hoe het is gemaakt. Ik wil niet dat een kind iets maakt. Zo wil ik niet in het leven staan.”

Alles in onze winkel heeft een verhaal. Bijvoorbeeld tassen van gerecyclede petflessen en een muts met ‘blije schapen’ wol. De schapen worden langzaam en rustig geschoren en niet als een product behandeld. Met aandacht.

We verkopen ook MUD spijkerbroeken en zijn sinds kort zelfs flagship store. Ik ben met MUD Jeans-eigenaar Bert van Sonden twee handen op een buik. We kennen een grote loyaliteit naar elkaar. Ik heb zelfs het Deense parlement in de winkel gehad en de Japanse tv.

Bedrijfsplan en financiering

“Het meest spannend was om zonder ervaring in de retail een bedrijfsplan te schrijven, dit kostendekkend te maken en vervolgens financiering te krijgen. Mijn vriendin en ik hebben met z’n tweeën op camping Bakkum het bedrijfsplan geschreven, met een glas rosé erbij.”

De banken waar Jean-Pierre aanklopte, verwezen het plan naar de prullenbak. “Het was drie keer een ‘computer says no!’-gevoel. De bankmedewerkers waren enthousiast, maar het systeem zei ‘nee’ omdat ik geen retailervaring had. Banken waren sowieso niet happig vanwege de crisis in combinatie met retail. Terwijl het om een bedrag van slechts 25.000 euro ging.”

Klant nummer 2 Qredits

Jean-Pierre kwam terecht bij Qredits. “Ik was geloof ik klant nummer 2. Ze zeiden meteen ‘we verhogen het naar 35.000 euro, dan hoef je niet over een half jaar nog eens aan te kloppen’. Qredits keek anders naar mijn plan. Kloppen je passie en verhaal ? Is het haalbaar om de lening in vijf jaar af te lossen?"

"Uiteindelijk was het hele bedrag in 2,5 jaar afbetaald.” Ook nu, tijdens de coronacrisis, denkt de kredietverlener weer actief mee. “Ze belden me dit voorjaar op met de vraag ‘zullen we van het lopend krediet een lening maken? Dan is je rentepercentage lager.”

“Toen we startten was onze manier van denken nog een niche. Ik hoop dat fair trade de norm wordt en dat de btw op ecologisch geproduceerd voedsel en spijkerbroeken naar beneden gaat. Dan kunnen jongeren ook een duurzaam geproduceerde broek kopen. MUD gaat binnenkort over op een leasesysteem. Dan kunnen mensen bij ons een broek passen en huren.”

Media-aandacht

“Toen ik Bert leerde kennen, had hij MUD Jeans net overgenomen. Hij stond met twee, drie broeken op de beurs, achter een statafel. We zijn twee handen op een buik. De aandacht werkt twee kanten op. In het begin was er heel veel media-aandacht.

In de zomer stond er op een keer een Japanner in de winkel. Hij had op de Spaanse tv een item over MUD gezien. Hij sprak geen Engels, alleen gebrekkig Spaans en Duits. Toevallig was Bert net die middag op bezoek, hebben ze in het Duits staan kletsen. Die man was helemaal blij dat hij ‘Meneer MUD’ ontmoette.”

De coronacrisis hakt er fors in. “Onze klantenkring bestaat uit een mix van de bewuste toerist, mensen die bewust nadenken en zwerfpubliek met geld op zak. In de lente en zomer miste ik 60, 70% van de klanten. Daar heb ik best stress van. Het is onduidelijk hoe lang het duurt en de vraag welke mensen er straks weer terugkomen. Het wordt niet meteen feest op straat als alles weer open is”

‘Holes’ in de weg

“Ik heb al die jaren goed geboerd, waardoor ik geen recht heb op een sociale huurwoning. In de zomer zijn we verhuisd naar een goedkope woning. Via Instagram, Twitter en Facebook verkoop ik online aan vaste klanten. Ik heb een thuispasservice. Ik fiets met de kleding langs, wacht buiten tijdens het passen en reken af met een Tikkie.”

“Je moet door. Ik kan nooit meer in een normaal bedrijf werken. De crisis en andere tegenvallers noem ik ‘holes’ in de weg. Soms is het een hobbel, nu is het een heftige kuil. Het is niet alleen nadelig. Door de crisis is er meer oog voor elkaar. Het wordt meer micro. We kijken naar elkaar om en er is meer aandacht voor mooie, eerlijke spullen.”

Ondernemersvereniging

“Amsterdam is een groot organisme dat beweegt en leeft. Dat maakt de plek uniek. We zijn een paar jaar geleden een ondernemersvereniging begonnen voor de winkeliers van de Gravenstraat tot de hoek Leliegracht-Prinsengracht. Dat is duwen en trekken, vooral met ambtenaren. Je bent vaak weken verder voordat je een stap verder bent. Het zijn je buren. We hebben nu een site opgezet om elkaar te steunen, www.unique.amsterdam.”

>> Eerlijk Waar!, kleding dragen die niet ten koste gaat van de minder bedeelde medemens aan de andere kant van de evenaar.

Toon meer (3)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *