Financiële planning: Corona-uitstel is geen afstel

Financiële planning: Corona-uitstel is geen afstel

De Belastingdienst en banken bieden een tijdelijk uitstel van betalingen. Daarbij kan het gaan om een termijn van drie maanden tot zes maanden.
 
Om te voorkomen dat je dan alsnog in de problemen komt, moet je nu al voorsorteren en een overzicht maken van je kosten en uitgaven over een paar maanden.

Tozo en andere inkomensregelingen

Met de Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers) en andere steunmaatregelen van de overheid kun je hopelijk een deel van je omzetverlies voor de eerste drie maanden opvangen. Maar zoals het kabinet in de communicatie al veelvuldig heeft herhaald: het zijn tijdelijke steunmaatregelen. Misschien komt er een verlenging, maar zekerheid heb je niet.

Uitstel belastingen en aflossingen

Naast de steunmaatregelen wordt van allerlei kanten soepeler omgegaan met afbetalingen en betalingsverplichtingen. Zo kun je bij de Belastingdienst uitstel vragen voor het betalen van je omzetbelasting en inkomstenbelasting. En ook verzoeken tot verlaging van de voorbelasting. Banken en hypotheekverstrekkers kun je verzoeken om een pauze in de aflossing.

Geldproblemen voor zijn

Dit alles helpt je om op korte termijn financieel overeind te blijven. De problemen komen echter als een boemerang terug als je geen financiële prognose maakt voor het moment dat de Belastingdienst, de bank en andere partijen gewoon weer van je verwachten dat je aflost. Zeker als het steunpakket van de overheid ook nog eens ten einde loopt. Een belangrijke boekhoudterm is de liquiditeit: de hoeveelheid geld die je hebt om aan je financiële verplichtingen te voldoen.

Financiële planning in coronatijden

Om nieuwe problemen voor te zijn, kun je maar beter nu al een financiële planning maken. Dat doe je op twee manieren:
 
1. Je liquiditeit op korte termijn
a. Maak een opsomming van je vaste lasten. Dat doe je door je bankrekening van maart door te spitten: alle vaste uitgaven, zoals huur/hypotheek, energie, zorgverzekering, abonnementen etc. tel je bij elkaar op. Hetzelfde doe je voor je zakelijke kosten.
b. Wat komt er maandelijks nog binnen? 
c. B – A biedt inzicht in je financiële situatie van het moment. Gaat er meer uit dan er binnen komt, en heb je weinig reserves, dan heb je een liquiditeitsprobleem.
 
2. Je liquiditeit over drie maanden
Hetzelfde verhaal, maar dan op basis van je inkomsten en uitgaven gebaseerd op drie maanden. Daarmee kun je een prognose maken van hoeveel er nog over is van je financiële buffer. 
 
3. Je liquiditeit na de coronacrisis
Zo meteen wordt het vervelend, want opeens gaan de kosten die je tijdelijk hebt stilgezet weer doorlopen. Dus heb je weer omzet nodig als zzp’er om overeind te blijven. Bovendien is de kans groot dat je flink hebt ingeteerd op je reserves (zie punt 2).  
Toch moet je de berekeningen maken: 
  1. omdat je maar beter een eerlijk beeld kunt hebben van je financiële situatie, en 
  2. omdat je dan drie maanden extra hebt om plannen te bedenken hoe je de financiële problemen te lijf wilt gaan.
Dit is erg belangrijk: als de bank en andere schuldeisers geen vertrouwen (meer) hebben in de goede afloop, dan grijpen ze naar dwangmaatregelen en ben je pas echt in de problemen.
Toon meer (25)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *