Heb ik een businessplan nodig

Image

Heb ik een businessplan nodig?

Vergeet het ondernemingsplan (als je zzp’er bent). Je bént je eigen bedrijf. Je bent zelf het ‘unique selling point’! Er is slechts één vraag relevant: wat heb je te bieden? Opdrachtgevers verlenen je geen gunst. Ze kloppen bij je aan omdat er iets bij je te halen valt.

In plaats van je tijd te steken in het schrijven van een businessplan kun je je tijd en geld veel beter besteden aan je presentatie en marketing. Met deze 3 stappen – schrijf het op en scherp het aan! – krijg je je ‘business selling points’ scherp:

1. Wat maakt je uniek?

Het antwoorden van deze vraag moet je vooral simpel houden. Wat kun je? Wat biedt je aan? Denk in een dienst of een ambacht. Zodat een potentiële opdrachtgever meteen weet wat je doet. Beschrijf je vak of expertise zo laagdrempelig mogelijk. Het meest simpele bijvoorbeeld is een schoonmaker of klusser die een briefje met telefoonnummer in de brievenbus stopt.

2. Wat moet je kosten?

Hier wordt het al wat lastiger voor veel beginnende zzp’ers. Want vraag je 25 euro per uur, 50 euro, 75 euro of zelfs meer voor je werkzaamheden? Drie tips helpen je op weg:

  1. Ben niet bang om en stevig bedrag te vragen 
    Een handelaar op een rommelmarkt zal altijd hoog gaan zitten qua prijs, maar weet vooral ook wat hij minimaal moet verdienen op zijn handel.
  2. Oriënteer je op de markt 
    Benieuwd wat je concullega’s gemiddeld vragen voor dezelfde diensten? Het internet helpt je op weg. Als beginnende freelancer kun je met een bescheiden tarief beginnen, maar dat moet je niet te lang volhouden. Sowieso is 25 euro per uur een absolute ondergrens.
  3. Bereken je maandinkomen
    Hoeveel verdiende je (bruto) bij het laatste baan? Hoeveel uren kun en moet je per maand werken om 90% van dat bedrag te halen? Reken dat om naar een uurtarief. Dat moet je dus vragen!

Lees ook: >> Bereken je eigen uurtarief >> Hetzelfde geld in minder tijd

Zo verkoop je jezelf als professional

Je bent een professional, dus presenteer je als een professional en maak niet de veel voorkomende fout van zzp’ers om te communiceren met een gmail-, hotmail-adres of een e-mail adres met de naam van je internetprovider.

Met een bedrijfswebsite, al is het alleen een openingspagina, en e-mailadres laat je zien dat je jezelf én je klanten/opdrachtgevers serieus neemt. Het kost je hooguit een paar tientjes aan webhosting per maand.

Wanneer heb je wél een ondernemingsplan nodig

Ondernemingsplannen zijn alleen interessant als je bij de start een fors bedrag moet investeren, personeel in dienst gaat nemen of forse kosten hebt. Bijvoorbeeld om inventaris en voorraden van een winkel te kopen en de winkelhuur. In dat geval moet je er over hebben nagedacht hoe (snel) je die investering denkt terug te verdienen en hoe groot je maandelijkse omzet moet zijn om de huur te betalen en er ook nog een leuk inkomen aan over te houden.

Toon meer (17)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *