Helft zzp’ers ziet omzet dalen tijdens coronacrisis

Helft zzp’ers zag omzet dalen tijdens coronacrisis

Ruim de helft (51 procent) van de zelfstandig ondernemers zonder personeel (zzp’ers) kreeg door de coronacrisis te maken met minder vraag naar hun diensten of producten. De tevredenheid over het eigen werk is onverminderd hoog.

Eén op de tien zzp’ers zag de omzet juist stijgen, blijkt uit de tweejaarlijkse Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van TNO en CBS onder ruim 8.000 zelfstandig ondernemers.

Van de groep wiens omzet door Covid-19 lager was, beoordeelde 54 procent de financiële situatie van hun onderneming begin 2021 als matig of slecht en 16 procent als (zeer) goed.

Vooral minder vraag bij dienstverlenende en creatieve beroepen

38 procent van de zelfstandig ondernemers zonder personeel gaf aan dat hun onderneming tijdelijk gesloten is geweest, of dat ze tijdelijk niet hebben kunnen werken. De verandering in de vraag naar producten, in negatieve of in positieve zin, verschilt naar de sector en beroepsklasse waarin zzp’ers werken. Van de zzp’ers met een dienstverlenend beroep, zoals kappers, schoonheidsspecialisten en koks, gaf 80 procent aan dat de vraag was afgenomen.

In de creatieve en taalkundige beroepen was dat ruim 73 procent. Het gaat dan om bijvoorbeeld kunstenaars, grafisch vormgevers en taalkundigen. Ook in de transport- en logistieke beroepen was er sprake van een bovengemiddeld teruglopende vraag. In deze beroepsklasse vallen bijvoorbeeld taxichauffeurs.

Aanpassingen in de bedrijfsvoering door zzp’ers

Bij twee derde van de zzp’ers hebben de overheidsmaatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, geleid tot aanpassingen in de bedrijfsvoering, zoals thuiswerken (29%) en extra werkzaamheden in verband met de hygiëneregels (25%).

Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) TNO CBS

Bijna 15 procent van de zzp'ers is zijn of haar dienst of product anders gaan aanbieden, bijvoorbeeld door maaltijden die niet geserveerd konden worden te laten bezorgen of afhalen. Ongeveer 13 procent heeft zijn werktijden of openingstijden aangepast. Een even grote groep is nieuwe of andere diensten of producten gaan aanbieden.

Zzp’ers met een creatief, taalkundig of pedagogisch beroep geven het vaakst aan dat zij nieuwe of andere diensten of producten zijn gaan aanbieden in de coronaperiode. Dit zijn ook de beroepsklassen waar de vraag het meest terugviel. Van degenen die andere of nieuwe diensten of producten zijn gaan aanbieden, wil zo’n 80 procent daarmee doorgaan, ook als de coronacrisis voorbij is.

Van degenen die andere of nieuwe diensten of producten zijn gaan aanbieden, wil zo’n 80 procent daarmee doorgaan, ook als de coronacrisis voorbij is.

Zzp’ers zijn tevreden met eigen werk

Het percentage zzp'ers dat zich zorgen maakt over de toekomst van het bedrijf is tussen 2019 en 2021 gestegen van ruim 46 naar bijna 52 procent. Toch is 80 procent van de zzp’ers (zeer) tevreden met het werk als zelfstandig ondernemer, net als in 2019. Het aandeel aandeel zzp’ers dat liever in loondienst zou willen werken (als ze de vrije keuze hadden) is –met ruim 11 procent – nagenoeg hetzelfde als in 2019.

>> Download hier het Rapport Zelfstandigen Enquête Arbeid (ZEA) van TNO en CBS

Toon meer (132)

Comments 1

  1. Pingback: De zomerbreak: lekker opladen met vitamine-i van inspiratie - Verdoorn Adviesgroep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *