Hierom blijft de Uber-chauffeur liever zzp’er

Hierom blijft de Uber-chauffeur liever zzp’er

Drie maanden geleden oordeelde de rechter dat Uber-chauffeurs automatisch bij Uber in dienst zijn. Een deel van de chauffeurs ziet dit niet zitten en wil zelfstandig blijven. Terwijl ze door de uitspraak meer loon krijgen en meer rechten bij bijvoorbeeld ontslag of ziekte. Waarom willen ze toch zelfstandig blijven?

Wanneer werknemer in plaats van zelfstandige?

De definitie van ondernemer voor de Belastingdienst is klip en klaar en is te vinden op de site van de Belastingdienst. Van de acht criteria zijn er drie van belang voor de vraag of je recht hebt op zelfstandigenaftrek. Van het urencriterium – minimaal 1225 uur aan je bedrijf besteden – hebben de meeste zzp’ers wel gehoord.

Waar de fiscus nu naar kijkt is of er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Je hebt de schijn tegen als je het grotendeels moet hebben van één opdrachtgever of min of meer afhankelijk bent van de opdrachten via een bemiddelingsbureau.

Een ander breekpunt is de mate van zelfstandigheid. Bepaal je zelf hoe je je werkzaamheden uitvoert of moet je luisteren naar een ander? De rechter heeft zowel bij Uber als Deliveroo geoordeeld dat sprake is van een gezagsverhouding. De chauffeurs en maaltijdbezorgers zijn géén zzp’er maar werknemer.

Wegvallen zelfstandigenaftrek

Het wegvallen van de zelfstandigenaftrek slaat een krater in je inkomen. De zelfstandigenaftrek bedraagt 6.670 euro. Heb je 20.000 euro verdiend, dan betaal je slechts belasting over een bedrag van (20.000 – 6.670 =) 13.330 euro.

Over dit laatste bedrag heb je ook nog eens recht op 14 procent mkb-winstvrijstelling, ofwel 1.866 euro. Ook die raak je kwijt. Bij elkaar loop je zo ruim 8.500 euro aan aftrekposten mis. Als zzp’er houd je dus netto meer over dan als werknemer.

De opdrachtgever (Uber, Deliveroo) lopen ook voordeel mis. In geval van loondienst moet de opdrachtgever loonbelasting en premies voor werknemersverzekeringen afdragen. Dat is rond de 40% boven op het uurtarief dat ze de ‘zelfstandige’ chauffeur of maaltijdbezorger betalen. Geld dat de schatkist misloopt.

Platformbedrijven onder vuur

Constructies waarbij werkenden als ‘eigen baas’ hun uren draaien voor platformbedrijven en pakketbezorgers, liggen al langer onder vuur. Als het aan het nieuwe kabinet Rutte IV komt, krijgen al deze mensen binnenkort weer een gewoon dienstverband als werknemer.

De rechter heeft in recente uitspraken tegen Uber en Deliveroo bepaalt dat sprake is van loondienst. Niet iedere taxichauffeur en maaltijdbezorger is blij met dat vonnis. Reden: ze raken hun fiscale voordelen kwijt en vrezen de financiële gevolgen. Volgens berekeningen van de Belastingdienst loopt de schatkist honderden miljoenen euro’s mis doordat ze ten onrechte als ondernemer worden aangemerkt.

Omkering bewijslast: vermoeden van werknemerschap

Juni 2021 adviseerde de SER om werkenden met een uurtarief onder de 30 tot 35 euro automatisch als werknemers te zien en niet van als zzp’er. De SER heeft het kabinet geadviseerd om de bewijslast om te keren (iemand is werknemer, tenzij het tegendeel blijkt).

Het kabinet Rutte IV gaat strenger handhaven, blijkt uit de tekst van het regeerakkoord: ‘Schijnzelfstandigheid wordt tegengegaan door betere publiekrechtelijke handhaving in het geval van het vermoeden van werknemerschap’. De Europese Commissie bereidt wetgeving voor rondom betere rechtsbescherming van platformwerkers.

Toon meer