Hoe kan je als zzp’er duurzaam ondernemen?

Hoe kan je als zzp’er duurzaam ondernemen?

Door de jaren heen zien we steeds meer bewustwording van de mens in het goed omgaan met het klimaat en de wereld in het algemeen. Als zzp’er denk je misschien: wat kan ik in mijn eentje bijdragen aan een duurzamere wereld? Best veel, blijkt.

Duurzaam ondernemen wordt vaak als een groot ingrijpend project gezien die je hele bedrijfsvoering op de kop zet. Het tegendeel is waar. Door een paar gerichte stappen te zetten kan je als zelfstandige al impact maken, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van gemak of winst. Sterker nog, het kan je business en positie in de markt juist versterken.

Om erachter te komen hoe je als zzp’er duurzamer kan ondernemen sprak ik met Willem Straat, oprichter van KeyPro, een circulair meubelverhuurbedrijf dat laat zien hoe je als ondernemer duurzaam en schaalbaar kunt werken.

Begin klein, denk groot

De eerste stap is vaak gewoon beginnen. Je onderneming hoeft niet meteen CO2-neutraal te zijn. Maak het niet moeilijker dan dat het is en focus op de quick wins. Kijk naar je dagelijkse werkwijze en wat je hier in kan veranderen: Reis je bijvoorbeeld vaak met de auto? Koop je materialen uit een ver land en kan dit wellicht ook bij een lokale leverancier? Kan je (verpakkings)materialen duurzamer inzetten?

Door al je activiteiten in kaart te brengen en hier kritische vragen bij te stellen, krijg je al snel een beeld van de kansen om duurzamer te ondernemen. Ik vroeg Willem wat zijn nummer 1 tip is voor ondernemers om een meer circulaire bedrijfsvoering door te voeren: “Begin gewoon. Wacht niet tot je het hele plaatje perfect hebt. Kies één proces, één afdeling of één project en maak daar een circulaire keuze in. Laat mensen zien dat het werkt, dat het geen gedoe is en dat het verschil maakt. Kleine stappen = grote impact.”

Door de eerste stappen te zetten zullen andere kansen zich vanzelf voordoen. Ook zal je merken dat er steeds meer bedrijven bezig zijn met circulariteit, waardoor nieuwe mogelijkheden voor samenwerkingen kunnen ontstaan. “We zien gelukkig steeds meer beweging. Steeds meer organisaties willen verduurzamen” aldus Willem.

Duurzaam ondernemen is geen marketingterm

Dat duurzame keuzes écht onderdeel moeten zijn van je bedrijfsvoering, weet Willem als geen ander. “Circulariteit zit in ons DNA,” vertelt hij. “We verhuren meubels die meerdere levens krijgen. Geen verspilling, geen opslag, geen wegwerpcultuur. Alles wat we doen draait om hergebruik en slim omgaan met wat we al hebben.”

Deze drive en passie voor een circulaire bedrijfsvoering heeft niet enkel betrekking op de interne processen, maar kijkt ook sterk naar de externe omgeving. “We werken alleen samen met partners die ook snappen dat duurzaamheid geen trucje is, maar de toekomst. Samen kiezen we voor kwaliteit, slimme logistiek en meubels die makkelijk te repareren zijn. Ook kijken we kritisch naar onze eigen processen: kan het nog duurzamer? Dan doen we dat. Stap voor stap, maar altijd vooruit.”

Als zzp’er kan het misschien lastig zijn om de mogelijkheden van jouw duurzame stappen te zien. Maar door samen te werken en stap voor stap de keten te verduurzamen kan je als geheel zorgen voor een circulair systeem. Hiervoor is het belangrijk dat je partners daadwerkelijk circulariteit als drijfveer hebben en niet enkel het groeien van hun business. “Circulariteit is geen marketingterm, maar een manier van denken die je als organisatie concreet kunt maken.” aldus Willem.

Betrek je klanten

Veel ondernemers denken dat klanten vooral ‘nieuw’ willen. Maar volgens Willem verandert dat. “Zodra klanten onze meubels zien, willen ze vaak niet anders meer. Ze zijn verbaasd hoe goed tweedehands eruit kan zien.” Zijn aanpak? Geen verkooppraatjes, maar gewoon laten zien hoe makkelijk circulair kan zijn.

Een voorbeeld hiervan is hun vastgoedstyling. Opdrachtgevers willen natuurlijk de beste styling om de beste verkoop te garanderen. Waar velen waarschijnlijk direct uitgaan van nieuwe meubels, heeft KeyPro al velen malen bewezen dat tweedehands meubels hier net zo goed voor gebruikt kunnen worden.

Als zzp’er kun je hetzelfde doen door te vertellen hoe jij duurzaamheid integreert in je bedrijfsvoering. Gebruik je bijvoorbeeld refurbished apparaten? Huur je meubels? Rijd je elektrisch? Werk je met lokale of gerecyclede materialen? Wat het ook is, maak het zichtbaar. Niet als marketingterm, maar om klanten en partners te inspireren.

Wat ga jij doen?

Als zelfstandige kan je dus wel degelijk impact maken. Door kleine stapjes te nemen en anderen hierbij te betrekken, zet je een kettingreactie van groene stapjes in gang. Je hoeft geen hele keten te veranderen om impact te maken. Zoals Willem zegt: “Je moet het gewoon anders durven doen.” Kijk goed naar wat je quick wins zijn op dit moment, pak dit aan, leer hier van en bouw langzaam verder.