“Ik wil de kappersbranche duurzamer maken”, Sanna Martin, Saza Care
Sanna Martin werkt in haar salon zo duurzaam mogelijk, op een manier die het milieu en de natuur minimaal belast. Weg van de chemicaliën en het afval. Zelfs het afgeknipte haar wordt ingezameld en hergebruikt als grondstof.
Vervuilend
Sinds de start van Saza Care, in 2016, is Sanna Martin op zoek naar duurzame, natuurlijke alternatieven voor haarproducten. “De traditionele kapsalons zijn ongelofelijk vervuilend. Er is ontzettend veel afval.
Als je erin duikt, word je er gewoon depri van. Aluminiumtubes met verf, aluminiumfolie die je als strips gebruikt. De plastic flessen. De shampoos en grondstoffen bevatten allemaal microplastics die via het water in het milieu belanden.”
Green Scissors
“Haar is restafval dat wordt verbrand. We werken samen met Green Scissors. Die verzamelt haarresten, plastic en aluminium afvoert. Het haar wordt nu hergebruikt voor het tegengaan van olielekkages, omdat haar extreem absorberend is. Green Scissors is opgezet door een zzp’er die lang in de hotellerie heeft gewerkt. In de hotelbranche spelen vergelijkbare problemen.”
De folie’tjes voor het verven van het haar zijn vervangen door papieren varianten, lokaal gemaakt. “Voor het verven van haar gebruik ik een plantaardige kleuringen, een natuurproduct. Dat is spannend. Je begeeft je op onbekend terrein. Je weet vooraf niet hoe het wordt. Het is een soort groene klei. Wat je wegspoelt is niet schadelijk voor het milieu.”
Weerstand overwinnen
Je zou verwachten dat de branche nieuwsgierig en enthousiast is, maar Sanna stuit met haar aanpak bij Saza Care vooral op weerstand. “Binnen de brancheorganisatie zitten grote jongens, die connecties hebben met grote beautymerken.”
“De meeste salons maakt het niet uit wat er door het putje verdwijnt. Dat moet veranderen. Duurzaamheid en natuurlijke producten zouden veel meer op de opleidingen al onder de aandacht moeten komen. Hoe je dat kunt integreren en je vak verduurzamen?”
“Ik groei als ondernemer steeds meer naar wie ik ben en wat ik zelf wil”
Anderen inspireren
“We zijn doorgeschoten in het modebeeld en schoonheidsideaal, ook door Instagram. Dat moet veranderen. Ik ben op zoek naar de balans tussen normaal en schoonheid. Je moet geen schoonheid nastreven die niet realistisch is. Bijvoorbeeld door je grijze haren te accepteren of door het grijs te combineren met mooie natuurlijke kleuring.”
Het moeilijkste vindt Sanna de vraag: hoe breng je je visie over op je klanten en je collega’s? Hoe doe je dat? “Je moet als ondernemer van alle markten thuis zijn. Het is een soort van verandermanagement. Ik wil anderen inspireren. Dat is de volgende stap. Als je een visie hebt, moet je die communiceren. Als je ergens voor staat, krijg je daar de mensen voor. De meeste klanten vinden het geweldig. Willen koste wat het kost mee.”
Uithoudingsvermogen
“Als zzp’er moet je veel uithoudingsvermogen hebben. Het vormt je als mens. Heel vaak vraag je je af ‘waar doe ik het voor?’. De voldoening op het moment dat het goed gaat en het lekker loopt, is zó groot. Je ziet meteen resultaat. Dat het iets oplevert wanneer je iets kunt doen vanuit je eigen gevoel.”
“De coronatijd was uitdagend. Ik sport veel, loop drie dagen in de week hard en ben veel buiten, wandelen met de hond. De natuur en het buitenleven helpen me mentaal fit te blijven. Houden je scherp.”
“Ik heb van huis uit, van mijn moeder, die is opgegroeid in een boerengezin, het nuchtere meegekregen. In moeilijke tijden moet je stug doorgaan. Niet zeuren. Dat zeg ik ook tegen mezelf. Het is belangrijk om de rust te bewaren in jezelf en erop vertrouwen dat het goed komt.”
‘On de business’
“Elke ondernemer heeft momenten dat ie denkt ‘ik trek de stekker eruit en vertrek naar Spanje’. Zo’n moment moet je omarmen. Ondernemen is niet bang zijn. Door corona, doordat er veel angst is, word je zelf ook bang. Dat maakt je instabiel. Dat is iets wat je niet kunt gebruiken als ondernemer.”
“Soms heb je een periode dat je moet volhouden. Dan neem ik gas terug en las ik een pauze in om overzicht te krijgen. Het gaat om de balans: in de business werken en on de business werken. Als je te veel in de business zit, vergeet je de grote lijnen. Waar wil ik heen? Hoe ga ik mensen inspireren?”
“Ik groei als ondernemer steeds meer naar wie ik ben en wat ik zelf wil. Door corona ben ik alweer verder gaan denken over wat ik het liefste zou willen. Ergens zit een droom van een boutique-achtig concept. Een rustgevende, gezellige plek waar je niet alleen wordt geknipt, maar ook ontspant en ontmoet.”
Het gaat om de balans: in de business werken en on de business werken.
>> sazacare.nl