‘In control’ zijn
De wereld is steeds onvoorspelbaarder. Als ondernemer en zzp’er is het belangrijk dat je bij alles wat er op je afkomt, 'in control’ blijft en het overzicht behoudt.
1. Heldere scheiding zakelijk en privé
Een zakelijke rekening zorgt voor structuur. Dat helpt je niet alleen om je privé en zakelijke financiën te scheiden, maar geeft vooral ook rust. Door een knip aan te brengen, krijg je veel makkelijker inzicht in je onderneming en je inkomen.
Je zakelijke bankrekening is geen pinautomaat. Keer jezelf elke maand een realistisch vast “salaris” uit. Als je op een goede maand een hoge omzet hebt, houd je zo vanzelf geld achter de hand voor een slechtere maand of als je door ziekte niet kan werken.
2. Snelle verwerking in de boekhouding
De Belastingdienst verwacht dat je een administratie bijhoudt van je zakelijke inkomsten en uitgaven, die controleerbaar is. Dat laatste is een stuk moeilijker als je je zakelijke en privéuitgaven door elkaar lopen. Die zakelijke rekening gebruik je voor al je zakelijke uitgaven.
Als je voor je boekhoudpakket een bankkoppeling aanvraagt, worden de mutaties automatisch in je boekhouding verwerkt. Hierdoor ben je up-to-date. Vaste afschrijvingen, zoals het telefoonabonnement, worden automatisch toegewezen aan de juiste grootboekrekening. Je bespaart dus tijd.
3. Zicht op je toekomstige inkomsten en uitgaven
Boekhouden is niet de favoriete tijdbesteding van de meeste zelfstandigen. Het is vaak olifant in de kamer, waarvan je weet dat je ermee aan de slag moet, maar altijd weer een nieuw excuus voor bedenkt. Aan iets wat je niet leuk vindt, moet je zo min mogelijk tijd besteden. De huidige generatie online boekhoudprogramma doet er alles aan om het leven zo gemakkelijk te maken (zie het voorbeeld hierboven). En dat niet alleen. De meeste boekhoudprogramma’s komen met handige extra’s, zoals een financieel dashboard met kengetallen waarmee je kunt vooruitkijken of een koppeling naar de btw-aangifte.
4. Een zakelijke buffer én financieel plan
Je kunt gaan “spelen” als je aan je zakelijke rekening een zakelijke spaarrekening koppelt:
- Sorteer voor op de belastingaanslag door naast je “salaris” met een automatische incasso hier geld voor opzij te zetten. NB. Nog handiger is natuurlijk om een voorlopige aanslag aan te vragen. Dat voorkomt verrassingen.
- Een beetje extra discipline kan de gemiddelde zzp’er wel gebruiken. Met de buffer kan het gros hooguit drie tot zes maanden overbruggen. Herken je jezelf hierin? Een stappenplan helpt je op weg. En als je dan toch begint, kun je meteen ook sparen voor je pensioen serieuzer nemen.
5. Waar wil je over 5 jaar staan?
Ondernemen is vooruitzien. Ambities uitspreken en durven te dromen. Met een doel voor ogen krijg je extra energie. Maar dan moet je wel piketpaaltjes plaatsen. Wat heb je nodig om je doel te bereiken. Wat zijn de stappen die je op de weg ernaartoe moet zetten? Bij een plan hoort een financiële onderbouwing. Een goede adviseur luistert en stelt de juiste vragen. Hij of zij is een sparringpartner die je adviseert en begeleidt. En je helpt om vooruit te kijken en bij te sturen als dat nodig is.
NOAB KEURMERK
De Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB) is een branchevereniging met ruim 1.000 aangesloten kantoren. Deze aangesloten administratie- en belastingadvieskantoren bedienen tezamen ongeveer 175.000 ondernemers in het MKB-segment, waarbij het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer centraal staat.
Advies nodig? Kijk op: noabkeurmerk.nl.