Is je (uur)tarief nog wel okay?
Met een inflatie van 7% is het niet zo gek om je tarieven te verhogen. Hoe bereken je je tarief? En hoe onderhandel je? De NOAB-adviseur is een fijn klankbord om te sparren over je tarief. Hij of zij is vaak goed op de hoogte van de tarieven in de markt.
Juist nú is het een uitgelezen moment om te onderhandelen of gewoon je uurtarief te verhogen. Ten eerste is er een schreeuwend tekort aan mensen op de arbeidsmarkt. En schaarste zorgt voor hogere prijzen, net zoals de graanprijzen omhooggaan. Bovendien heb je koopkrachtverlies door de inflatie. Dat wil je (deels) gecompenseerd zien door hogere prijzen. Maar er is nóg een argument. De coronacrisis was niet het moment om te onderhandelen, waardoor veel zzp’ers al langere tijd tegen dezelfde tarieven werken.
Sterke onderhandelingspositie
Hoe goed je onderhandelingspositie is, verschilt per beroepsgroep. Zo hebben zelfstandigen in de bouw een sterke positie. Voor de zzp’ers die in het middensegment van de arbeidsmarkt werken, met een uurloon tussen de 35 en 70 euro per uur, zijn de vooruitzichten goed, zeker voor specialisten, constateert de HeadFirst Group in de meest recente Talent Monitor. Vooral de praktische beroepen kunnen fors hogere tarieven vragen.
Onderhandelen is een kwestie van voorbereiding. Weten wat de inzet is. En het gesprek oefenen. Veel zzp’ers vinden het vervelend om een verhoging te vragen. Ten onrechte. De grootste fout die wordt gemaakt, is redeneren vanuit de positie van de opdrachtgever. Dan denk je al gauw dat je te veel vraagt en dat je opdrachtgever nooít akkoord zal gaan. Daarmee doe je jezelf tekort. Begin met onderzoek. Wat is je tarief nu? Ga rondvragen bij zzp’ers en mensen met een vaste baan, wat zij verdienen. Duik het internet op. Er is genoeg informatie te krijgen. Een goede bron is bijvoorbeeld het jaarlijkse Tarievenonderzoek van Hoofdkraan.
Hoog inzetten als openingsbod
Onderhandelen is ook een spel van geven en nemen. Je doet een openingszet, maar doet dat met flair. Dus niet ontevreden en defensies, maar enthousiast – ‘ik werk met plezier, voel me gewaardeerd’ – en op de inhoud en flexibel. Durf door te vragen als je voorstel wordt afgewezen. Zorg dat je voorbereid bent op de tegenargumenten en een antwoord paraat hebt. Vraag waarom en ga op zoek naar het compromis. Daarom is het slim om hoog in te zetten. Bijvoorbeeld 15% verhoging. Dat je je verzoek goed beargumenteert, zoals: het tarief is de afgelopen twee jaar niet verhoogd; ik leg toe op de ritten met de stijgende brandstofprijzen; ik werk onder het normale tarief in de markt, etc.
Een belangrijk startpunt bij het bepalen van je (uur)tarief is dat je uitzoekt wat iemand die hetzelfde werk doet in loondienst verdient. Als zzp’er moet je fors boven dat tarief (gaan) zitten. Om te beginnen hoeft je opdrachtgever geen loonbelasting en sociale lasten af te dragen, en is hij geen dertiende maand en vakantiegeld aan je kwijt. Bovendien moet je als zzp’er zelf voor een buffer zorgen en je pensioen regelen. Dat lukt alleen als je tarief hoog genoeg is.
Op deZZP.nl vind je een rekenvoorbeeld hoe je je (uur)tarief berekent. Maar wat nog beter werkt is dat je de ruggensteun krijgt van een administratie- en accountantskantoor dat je voorrekent wat je nodig hebt voor een duurzaam, toekomstbestendig inkomen uit je onderneming. Iemand die je erop aanspreekt als je tarief omhoog kan. Een adviseur die je een spiegel voorhoudt, de juiste vragen stelt en je vooruithelpt als ondernemer.
PS. De meest duurzame weg naar hogere tarieven is investeren in jezelf, het vergroten van je expertise. Je specialiseren door cursussen te volgen en je kennis te verdiepen. Daarmee versterk je je positie in de markt, wat zich uitbetaalt in betere opdrachten.
NOAB KEURMERK
De Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen is een branchevereniging met ruim 1.000 aangesloten kantoren. Deze aangesloten administratie- en belastingadvieskantoren bedienen tezamen ongeveer 175.000 ondernemers in het MKB-segment.
NOAB helpt kantoren naar een toekomstproof businessmodel waarbij het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer centraal staat. NOAB probeert de concurrentiepositie van haar leden te versterken door hoge kwaliteit van hun dienstverlening en het genereren van efficiency door krachtenbundeling.
Advies nodig? Kijk op: noabkeurmerk.nl.