Aaron Mirck, AI de hype voorbij

Zet je AI-angst opzij met deze 5 vragen

Zet je AI-angst opzij met deze 5 vragen

Mensen zeggen (te) vaak ‘Ik wil iets met AI doen’. Minstens even vaak hoor ik: ‘ik wil niets met AI te maken hebben’. Zonde, want AI kan je helpen om effectiever te werken. En angst is zelden een goede raadgever, want AI is er en wordt de komende tijd alleen maar belangrijker.

Er wordt heel wat van je aanpassingsvermogen gevraagd de komende jaren. Dat vraagt nogal wat je. De meeste mensen hebben een weerstand tegen verandering. Vaak berust de angst voor AI op het misverstand dat kunstmatige intelligentie je werk overbodig maakt. Of erger nog: dat het een bedreiging vormt voor de mensheid. Ik heb goed nieuws: AI gaat je misschien juist nieuw werk opleveren. En science fiction, zoals de Terminator, blijft voorlopig science fiction.

De meeste zzp'ers zien AI als een extra tool. AI-foben zou ik willen aanmoedigen om hun angst opzij te zetten. Want er is heel veel goeds aan AI. Aan de andere kant van het spectrum staan de AI-fetisjisten, die menen dat elk probleem door AI opgelost kan worden. Beiden moedig ik aan om de volgende vijf vragen te stellen:

1: Zien we door AI andere oplossingen over het hoofd?

Zorgminister Fleur Agema denkt dat AI in de zorg revolutionair gaat zijn, omdat AI ervoor zorgt dat zorgmedewerkers minder tijd kwijt zijn aan administratief werk. Maar hoe revolutionair is het automatiseren van werk dat überhaupt niet nuttig is? AI overschaduwt soms meer voor de hand liggende oplossingen die beter, goedkoper of simpeler zijn. Zoals: elkaar vertrouwen in plaats van controleren, betoogde ik in De Telegraaf.

2. Is AI de kortste weg naar hogere productiviteit?

AI wordt neergezet als motor voor productiviteit. Maar als het productiviteitsverbetering betreft, is er veel laaghangend fruit waarmee je een enorme tijdwinst kan behalen. Uit onderzoek van Adobe blijkt dat we gemiddeld 4,5 uur per dag aan mail besteden en 1,5 uur aan chatdiensten en sociale media. Zelfs als de berekening van dit onderzoek aan de hoge hand is, maakt het duidelijk waar de meeste tijdwinst is te behalen. Begin bijvoorbeeld met je mail en chatberichten wat vaker ongelezen te laten. De algoritmen van socials zijn zo geavanceerd dat we met “clickbait” verslaafd raken.

3: Hoe ethisch is deze AI-toepassing?

Het UWV wil AI gebruiken om een achterstand van WIA-dossiers weg te werken. AI selecteert dossiers die mogelijk niet goed behandeld zijn. Klinkt slim, is het niet, want zo ontstaat er willekeur. Begin met de vraag: hoe ethisch is deze prompt? Zo is het is slimmer en voorkomt het een “bias” in de selectie als UWV AI-tools gebruikt om dossiers te laten samenvatten en ze sneller te behandelen. Dat voorkomt willekeur en maakt medewerkers efficiënter.

4: Stellen we dezelfde eisen aan AI als aan auto’s en chocola?

Steeds meer auto’s zijn elektrisch en steeds meer cappuccino is op basis havermelk, want: het milieu. Steeds meer kleding en chocola is slaafvrij, want: mensenrechten. Het is tijd om dezelfde eisen te stellen aan onze AI-software als aan onze chocola en auto’s. Het is tijd voor ethischere AI - Max Havelaar AI. Dus: Claude in plaats van ChatGPT en MissJourney in plaats van Midjourney.

5: Denken ook de grote mensen mee?

Jonge mensen wekken al gauw de indruk verstand te hebben van nieuwe technologie. Maar het is ook onhandig, want AI verdient aandacht van meer senior collega’s - of beter nog: de leiding van een organisatie. Want er kleven wel degelijk ethische vragen aan AI, zoals je hierboven hebt kunnen lezen. Met kritisch denkvermogen worden misstanden voorkomen én kan worden ingeschat of AI de business versterkt.

Aaron Mirck is een veelgevraagd spreker over AI, productiviteit en Technologie. Hij is auteur van de boeken ‘AI, voorbij de hype’ en ‘Dit algoritme deugt niet’.
www.aaronmirck.com / LinkedIn

Aaron Mirck, AI de hype voorbij fotograaf: Alexander Santos de Lima

Toon meer