Zo bereken je als zzp’er je uurtarief

Image

Zo bereken je als zzp’er je uurtarief

Wat is een realistisch uurloon, zonder dat je onder de prijs gaat zitten of overvraagt? Het is een vraag waar heel veel (startende) zzp’er mee worstelen. En maar iets roepen.

Je staat steviger op je benen bij de onderhandelingen als je tarief geen nattevingerwerk is, maar een goed doordachte exercitie. Opdrachtgevers hebben de neiging om te klagen dat je te duur bent. Grotere opdrachtgevers hebben vaak de onderhandelingspositie dat ze een vast tarief hanteren, waarbij je nauwelijks onderhandelingsruimte hebt. Maar ook daar geldt dat er meestal nog wel extra geld uit te onderhandelen is.

Tip!

De eerste vraag die je jezelf bij de ‘kruideniers’ moet afvragen: wil ik wel voor je (blijven) werken. Op het moment zelf heb je de opdracht misschien wel hard nodig en is het beter om ‘ja’ te zeggen. Houd echter dit in je achterhoofd: je moet langer werken voor je geld.
Lees verder: hetzelfde geld in minder tijd

Stappenplan: dit tarief kun én moet je vragen

Als je goed kunt beargumenteren waarom je tarief niet te hoog is (lees: je het niet goedkoper doet), draagt dat bij aan een professionele uitstraling. Aan de hand van verschillende aanknopingspunten kom je vanzelf op het juiste bedrag uit.

1) je laatste salaris
Een goed uitgangspunt voor je freelance uurloon is je laatstverdiende salaris. Dit vind je op je salarisstrook.

2) Van uurloon naar uurtarief
Wat verdient iemand met dezelfde functie als jou in loondienst? Ben je ICT-specialist? Probeer dan uit te vinden wat het gemiddelde brutomaandloon is van een ICT’er met hetzelfde specialisme.

NB. Ook hier kun je je loonstrook naast leggen.

De lange uitleg

Stel dat het bruto gemiddeld tussen de € 2.500 en € 4.000 per maand is voor een 40-urige werkweek. Daar komen het vakantiegeld (8%) en de werkgeverslasten nog bij.

Kort door de bocht genomen is een werkgever bij een brutoloon van € 3.200 na afdracht van sociale premies ed. rond de € 4.000 kwijt. Een gemiddelde maand telt 21,67 werkdagen. Omgerekend komt dat neer op ruim € 23 per uur. Dat bedrag verdubbel je.

Je uurloon in dit voorbeeld moet dus € 50 per uur zijn. Dat lijkt veel, maar onder aan de streep is dat niet het geval. Misschien is het zelfs te weinig. Zie stap 3.

De korte uitleg

Verdubbel het uurloon keer twee: Rekenhulp uurtarief (brutoloon x 1,25% / 173,36 (= 8 uur x 21,67 dag) =) uurloon werknemer x 2 = jouw freelance uurtarief.

3) het gemiddelde tarief in je beroepsgroep
Zoek uit wat je collega-zzp’er verdienen. Vraag eens aan bevriende zzp’ers wat zij vragen en onderzoek welke tarief gangbaar is. Een ‘prijslijst’ is bijvoorbeeld te vinden in de Prijzen en Tarievengids voor zzp’ers van ZZP Nederland (€ 24,50) en/of bij freelanceplatform Hoofdkraan.nl.

Misschien ben je met de bovenstaande € 50 wel veel te goedkoop. Wat let je in dat geval om je tarief te verhogen? Sterker nog, je doet jezelf tekort als je het niet doet.

4) doorberekenen van je kosten
Overhead is een ingewikkeld woord voor de bedrijfskosten. Dit zijn de vaste lasten die je maakt, de kosten die je maakt voor je werk. In principe houd je bij je uurtarief rekening met de overhead.

Als je weinig maandelijks terugkerende kosten hebt, bijvoorbeeld omdat je vanuit huis of op locatie werkt, kun je dus goedkoper de boer op dan als je elders een werkplek of kantoorruimte huurt.

5) de omvang van de opdracht
Een omzetgarantie is geld waard. De zekerheid die een grote of langlopende opdracht biedt, mag je belonen met een korting op het tarief dat je normaalgesproken vraagt. Je bent verzekerd van inkomen en daar is het je uiteindelijk om te doen. Hoeveel korting je geeft, is een kwestie van onderhandelen en goed koopmansgebruik. Je bent ondernemer, dus doe jezelf niet tekort. Verder lezen: Zo bluf je naar een hoger uurtarief.

De factor twee

Dat je uurloon minimaal twee keer het loon van een werknemer is, heeft goede redenen. Ten eerste zit een opdrachtgever niet aan je vast. Hij huurt je alleen in voor de productieve uren. Vakantiedagen waarbij het loon wordt doorbetaald – zo rond de 25 per jaar – heb je niet. En als je ziek bent, is het risico voor jou. Voor een opdrachtgever ben je dus een betaalbaar en flexibel alternatief voor een vaste werknemer.

6) het ondernemersrisico
Omdat je voor eigen rekening en risico werkt, en graag een vervolgopdracht krijgt, bied je ‘value for money’. Daarnaast heb je kosten, heb je niet-declarabele uren voor marketing, de boekhouding ed., loop je het ondernemersrisico dat een opdrachtgever niet betaalt etc.

Als ondernemer moet je investeren in je bedrijfsmiddelen. Bovendien moet je van je inkomsten zelf je pensioen regelen en je verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Kortom, het hoge(re) uurtarief is terecht. Het extra bedrag heb je gewoon nodig.

Rekentool uurtarief

Een tweede methode uit te rekenen hoe hoog je uurtarief moet zijn, is je benodigde (jaar)inkomen als uitgangspunt te nemen. Het bedrag dat je nodig hebt om van te leven en je rekeningen van te betalen, met daarbij opgeteld het geld dat je nodig hebt voor je onderneming en tegenslagen.

A: Totaal benodigde jaaromzet (in €):

  1. gewenst jaarinkomen (bruto)
  2. buffer (reserve)
  3. geld voor pensioenvoorziening en AOV-premie
  4. bedrijfskosten*)

B: Declarabele uren per jaar (Declarabele uren per week x 45)

Het vereiste uurtarief = (jaaromzet (A) / declarabele uren (B)) = € .... (excl. BTW) *)

Bij de bedrijfskosten bereken je de totale kosten die je maakt, zoals de huur van het bedrijfspand, de apparatuur, kosten voor (verplichte) bijscholing, de accountant, de afschrijving, de marketingkosten etc. Verder lezen: Financiële routeplanner voor zzp'ers.
(bron: fotografenondernemen.nl)

De prijs van een knipbeurt

Als kapper of schoonheidsspecialist werk je niet per uur, maar per handeling. Knippen, haar verven etc. Ook hier is het bepalen van je tarief een kwestie van logisch rekenen. Zij het ditmaal gebaseerd op het aantal klanten dat je gemiddeld op een dag hebt en tijd die je gemiddeld kwijt bent aan een bepaalde handeling. De kosten, zoals de haarverf, bereken je met een retailopslag één-op–één door.

zo beReken je de kosten per knipbeurt:

1. maandhuur winkelpand € 1.500
2. afschrijving inrichting € 200
3. gewenste maandinkomen* € 3.000
1 + 2 + 3 = de beoogde maandomzet: € 4.700

Omgerekend naar de omzet per dag: € 217 / 8 klanten € 27,10 + koffie € 1,50 = € 28,60 per knipbeurt. En omdat je ook nog vakantiedagen hebt, en het risico hebt dat je wel eens een dagje dicht moet omdat je ziek bent, verhoog je dit bedrag tot € 32,50.

*) het gewenste maandinkomen baseer je op het bruto jaarinkomen dat je jezelf tot doel stelt. Hierin moet je niet te bescheiden zijn. In bovenstaand voorbeeld is dit € 36.000 per jaar.

Toon meer (17)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *