Zzp’er in tijden van corona: zo krijg je weer grip op je geldzaken

Zo krijg je weer grip op je geldzaken

De coronacrisis heeft een gat geslagen in de financiën van vrijwel elke zzp’er. En dat terwijl de financiële buffer van een grote groep zzp’ers beperkt is. Met deze tips houd je maximaal grip op je geldzaken. Voor deze moeilijke tijden een stoomcursus budgetteren en besparen.

Stappenplan:

    1. Eerst de directe problemen te lijf gaan
    2. Overzicht van je uitgaven krijgen
    3. Op zoek naar directe bezuinigingen
    4. Aankloppen voor inkomensondersteuning
    5. Voorsorteren op de herstart na de crisis

1. Je directe geldproblemen te lijf

Welke (vaste) uitgaven kunnen je direct in de problemen brengen? Denk aan de huur die je niet kunt opbrengen, belastingaanslagen, maar ook aan declaraties van je zorgverzekeraar. Bij problemen is “communiceren” het magische woord. Dat is fijn voor iedereen: jouw schuldeisers kunnen meedenken en jij hebt meer rust aan je hoofd.

Banken bieden ondernemers, zzp'ers en consumenten de mogelijkheid om tijdelijk hun hypotheek niet af te lossen. Bovendien zijn banken soepeler bij de aflossing van zakelijke kredieten. 

Onderneem dus metéén actie. De declaratie van de zorgverzekeraar: neem contact op en zorg voor een betalingsregeling of uitstel. Daarmee voorkom je extra (incasso)kosten en rente. Problemen met de huur? Neem contact op met je huurbaas en leg je probleem uit.
Hetzelfde geldt voor andere vaste lasten, waar je achterloopt met betalingen.

Bijzonder uitstel van betaling belastingen

De Belastingdienst heeft een pakket van maatregelen om de financiële problemen van zzp’ers te ontlasten. Zo kun je uitstel van betaling aanvragen en je voorlopige aanslag verlagen.

2. Overzicht van je uitgaven

Nu je eindelijk tijd over hebt, duik je in je bankbetalingen van februari. Zet alle uitgaven in een spreadsheet (geen leuk klusjes, dat snappen we heus wel;). Maak in indeling van de uitgaven:

  1. huis (huur/hypotheek; energie; internet)
  2. abonnementen (Netflix, Videoland, Spotify, krant etc.)
  3. dagelijkse boodschappen
  4. kleding
  5. inrichting huis
  6. snacks & Coffee-to-go
  7. uitgaan (stappen, restaurants, clubs)
  8. vervoer
  9. vakantie
  10. overige

Overzicht creëren helpt je. Bijvoorbeeld omdat je ontdekt dat je, met heel veel minder inkomsten, het langer kunt uitzingen dan je misschien in eerste instantie denkt. En ook omdat je weet waar je aan toe bent.

3. Op zoek naar directe bezuinigingen

Eerst het goede nieuws voor jou (en het slechte nieuws voor de horeca en detailhandel en evenementen): al die honderden euro’s die je in februari hebt uitgegeven, kun je nu in je portemonnee houden. Scheelt je gauw 20 - 25% van je maandelijkse uitgaven. En de vakantieplannen gaan noodzakelijkerwijze voor zeker een paar maanden in de diepvries.

Vervolgens kun je kritisch kijken naar de andere uitgaven:
Op welke niet-noodzakelijke uitgaven kun je besparen?
Welke wel-noodzakelijke uitgaven moet je eerste prioriteit geven?

Houd je betalingsachterstanden bij

Wat is problematisch? Ben de betalingsherinneringen en incasso’s voor. Door zelf contact te zoeken, houd je de regie en zijn bedrijven meer geneigd om in oplossingen te denken in plaats van dreigementen.

4. Aankloppen voor inkomenssteun zzp'ers

Het kabinet heeft een heel noodpakket opgetuigd voor zzp’ers wiens inkomen door de crisis is weggevallen of is teruggevallen. Je kunt van je gemeente drie maanden financiële bijstand krijgen, te rekenen vanaf 1 maart van dit jaar. En er zijn nog andere maatregelen waar je mogelijk recht op hebt.

5. Voorsorteren op de herstart na de crisis

Okay, je business is tot stilstand gekomen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat je zelf ook tot stilstand komt. Juist nu heb je tijd voor creatieve ideeën en om projecten of plannen die je al een tijdje in je hoofd hebt zitten uit te werken. Probeer out-of-the-box te denken. Een voorbeeld om je op gang te helpen:

Personal coach? Post videofilmpjes, kijk wat er nodig is om een eigen YouTube-kanaal of podcast op te zetten. Of misschien heb je een idee waarmee je aan klantenbinding doet. Denk aan gratis FaceTime lifestyle-consults. Je hebt genoeg tijd, dus wat let je?

En het allerbelangrijkste: onderhoud je netwerk.

Zoek het contact met je klanten, opdrachtgevers en mede-zzp’ers. Vraag ze hoe het met ze gaat. Informeer op welke manier je ze eventueel kunt helpen. En deel ideeën, wie weet welke verrassende initiatieven bloemen op de as van deze crisis.

Toon meer (25)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *